Biasanya soalan peperiksaan bagi kursus EDU 310X akan ada soalan-soalan berbentuk aplikasi terutama soalan bahagian B dan C. Soalan aplikasi adalah soalan tahap tinggi (HOT: High Thinking Order) berbanding soalan berbentuk pengetahuan dan kefahaman yang menuntut kemahiran berfikir tahap rendah (LOT: Low Thinking Order).
Soalan aplikasi selalu meminta kita memberikan cara, kaedah, teknik, strategi dan pendekatan berkaitan situasi yang diberi. Misalnya suatu masalah pembelajaran yang dialami oleh murid atau guru dalam P&P.
Cth soalan: cadangkan 5 cara bagaimana guru menguruskan persekitaran bilik darjah untuk menggalakkan suasana mesra budaya.
Soalan tentang kaedah/cara/strategi/ dsbg perlu merujuk kepada maksud sebenar aspek tersebut.
Berikut panduan umum bagaimana mengurus dan merangka jawapan anda berdasarkan soalan aplikasi (BAGI MASALAH P&P) Tuliskan ciri-ciri yang betul bagi setiap kategori.
Strategi ( berpusatkan Guru, berpusatkan Murid & Berasaskan Bahan, Berasaskan tugasan)
Teknik ( sumbangsaran, bercerita, perbincangan, demonstrasi, penyelesaian masalah)
Model ( main peranan, lakonan, simulasi, drama)
Pendekatan ( Induktif, deduktif, tematik, elektif, integratif)
Formasi tempat duduk /kerusi meja murid atau tanpa kerusi meja dalam pembelajaran koperatif (kata kunci “pembelajaran koperatif” = penyelesaian kepada kebanyakan masalah P&P).
Bentuk U, Bentuk ladam kuda, , Bentuk peraidani, Bentuk tradisional, Meja panjang, Bentuk forum, Bulatan penuh.
Ciri-ciri ahli kumpulan murid :
homogenous ( ada kesamaan seperti jantina, fizikal, tahap kecerdasan, kemahiran, bangsa): heterogenous ( pelbagai seperti lelaki perempuan, mungkin juga usia, tinggi, rendah, gemuk, kurus, cerdik, sederhana, lembam, Melayu, Cina, Iban, India, OA dsbg)
No comments:
Post a Comment