Wednesday 18 May 2011


 
Biasanya soalan peperiksaan  bagi  kursus EDU 310X akan ada soalan-soalan berbentuk aplikasi  terutama soalan bahagian B dan C. Soalan aplikasi adalah soalan tahap tinggi (HOT: High Thinking Order) berbanding soalan berbentuk pengetahuan dan kefahaman  yang menuntut kemahiran berfikir tahap rendah (LOT: Low Thinking Order).

Soalan aplikasi selalu meminta kita memberikan cara, kaedah, teknik, strategi dan pendekatan berkaitan situasi yang diberi. Misalnya suatu masalah pembelajaran yang dialami oleh murid atau guru dalam P&P.  
Cth soalan: cadangkan  5 cara bagaimana guru menguruskan persekitaran bilik darjah untuk menggalakkan  suasana  mesra  budaya.
Soalan tentang  kaedah/cara/strategi/ dsbg perlu merujuk kepada maksud sebenar aspek tersebut.

Berikut  panduan  umum bagaimana mengurus  dan merangka jawapan anda berdasarkan soalan aplikasi (BAGI MASALAH P&P)  Tuliskan   ciri-ciri yang betul bagi setiap kategori. 

Strategi  ( berpusatkan Guru, berpusatkan Murid  &  Berasaskan  Bahan, Berasaskan tugasan)
Teknik  ( sumbangsaran,  bercerita, perbincangan, demonstrasi, penyelesaian masalah)
Model ( main peranan, lakonan, simulasi, drama)
Pendekatan ( Induktif, deduktif, tematik, elektif, integratif)

Formasi tempat duduk /kerusi meja murid  atau tanpa kerusi meja dalam pembelajaran koperatif  (kata kunci  “pembelajaran koperatif”  = penyelesaian kepada kebanyakan  masalah P&P).
Bentuk U,  Bentuk ladam kuda, , Bentuk peraidani, Bentuk tradisional, Meja panjang, Bentuk forum, Bulatan penuh.
Ciri-ciri ahli kumpulan murid :
homogenous ( ada kesamaan seperti jantina, fizikal, tahap kecerdasan, kemahiran, bangsa):   heterogenous ( pelbagai seperti lelaki perempuan, mungkin juga usia,  tinggi, rendah, gemuk, kurus, cerdik, sederhana, lembam, Melayu, Cina, Iban, India, OA dsbg)

No comments:

Post a Comment